Направи добро първо впечатление на интервю за работа: Съвети & Трикове

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Handwritten text You Only Get One Chance To Make a First Good Impression as business concept image

Всъщност в 90% от случаите работодателят решава дали иска да сътрудничи или не с теб още в първите секунди на комуникация по време на интервю за работа.

Изненада, а?

Колкото и да ти се струва невъзможно, точно това доказват куп професионални изследвания. Следователно, да направиш добро първо впечатление не е просто важно, а направо необходимо.

Нека си признаем, обаче, всяко събеседване по повод свободна позиция в дадена компания е стресово. Притеснен си, нервите са опънати, говориш несигурно. Обикновено е възможно да се вземеш в ръце след 5 до 10 минути. Но… вече е твърде късно. Влакът е тръгнал, а с него и шансовете за добра работа.

По неписаните закони на живота, когато се подготвяш за интервю, вниманието ти е насочено към неприятните въпроси, които ще бъдат зададени, подробните отговори, с които трябва да направиш впечатление и, не на последно място, собствените ти професионални умения, които може би ще са една идея преувеличени. В крайна сметка това наистина е основната част от всяко интервю.

Но преди да получиш шанс да демонстрираш безупречно обмислените си реплики, работодателят ще оцени потенциала ти, за да разбере как съответстваш на позицията и компанията. Или казано в превод: Още от първия момент трябва да създадеш положително впечатление.

“Как да действам, за да успея?” – питаш вече. Отговорът тук като цяло е един: Подготви се предварително.

На следващо място, логично е да зададеш въпроса: “Как да се случва това упражнение?”

Е, ето ни насреща! Предлагаме ти няколко трика, които на 100% ще помогнат да направиш добро първо впечатление дори на най-взискателния работодател>>>

Абстрахирай се от стереотипите

Какви асоциации предизвикват словосъчетанията “млад специалист” или „прясно завършен“ завършил университет? Първото нещо, което идва на ум, е незрялост, неопитност и нерешителност. Ако продължим този списък, всички определения ще бъдат с частица „не“. Ето такъв първоначален отказ може да се формира за теб още преди да се явиш на интервю. И проблемът тук се крие не в личното отношение към теб като потенциален служител, а по-скоро в стереотипното мислене, така присъщо на всички нас. Ето защо трябва да преодолееш тази бариера и да покажеш, че въпреки липсата на опит, непример, си готов бързо да се научиш и да работиш заедно с други специалисти на компанията.

На пръв поглед

Нека бъдем повърхностно клише – визията е всичко! Знаем, че вече ни четеш с осъдителен поглед, но замисли се: външният ти вид говори много, още повече в първите секунди, когато бъдещият ти работодател няма особена представа с кого има вземане-даване, и може да оцени само и единствено по фасадата, набиваща се на очи.

Един уморен поглед може да ти направи лоша услуга, най-вече при стресова първата среща. Ето какво мисли интервюиращият: уморен означава неиздръжлив, потенциално неефективен, не в състояние за натоварването на новото работно.

Разбира се, всичко написано горе не означва, че трябва да се превърнеш във фитнес/здравословен маниак на годината преди планираната кариерна смяна. Просто поне преди интервю се постарай да заспиваш достатъчно навреме и да правиш серия от кратки упражнения, за да излъчваш живот и енергия.

По дрехите посрещат, по ума изпращат

Чувал си го милиони пъти и въпреки това все го неглижираш, нали? Често, когато говорим за интервю за работа, всички съвети относно дрехите се свеждат до костюм и вратовръзка.

Не е необходимо, обаче, да поставяш всичко в един шаблон! Представи си: попадаш на IT компания, доминирана от програмисти, уеб архитекти и дизайнери, всички с топ костюми от Armani. Първо, ще изглежда абсурдно; второ, дисонансът между служителите в тази фирма ще бъде толкова голям, че никой няма да ги вземе насериозно.

За да избегнеш подобни имагинерни ситуации, е най-добре да се запознаеш с това как се обличат служители на компанията, където отиваш на интервю за работа. Към днешна дата това изобщо не е трудно: God bless the Internet!

С общи думи ще те посъветваме най-вече за две особено важни неща: никога не забравяй за чистите обувки и независимо дали работата ти ще включва или не присъствие в офис: основното е да изглеждаш спретнато, комфортно и една идея сдържано.

Не бъди риба на сухо

Спомняш ли си думите на Сократ „Говори ми, за да те видя“? Или иначе казаното: Образът, който създаваме, не се изразява само във визия. Съвесем не! Цялото приятно впечатление от представянето ти всъщност може да се стопи веднага щом се здрависаш и започнеш да говориш.

Първите секунди на общуването се падат точно на поздрава. Следователно, всичко около бъдещото ти работно място много зависи от това как ще се приветстваш събеседника си. Наблегни на: усмивката, думите и ръкостискането. Всеки един от тези компоненти е много важен. Между другото, ако кандидатстваш за работа в чуждестранни компании, запознай се с основите на етикета на страната родина на потенциаления си работодател. Например в някои култури усмивка с показване на зъби е признак на вулгарност.

Що се отнася до приветстващите думите – изговори ги официално и уверено.

Ръкостискането пък по правило трябва да е твърдо, защото работодателят счита бавното подаване на ръка за поздрав като липса на инициатива и инерция.

хедхънтинг headhunting висшият пилотаж в това да те поканят на интервю за работа works

Ти сериозно ли това каза?!?!

Ще бъдем кратки, точни и ясни: на интервюто за работа ще трябва да:

а) отговаряш на въпроси;
б) задаваш въпроси;
в) възможно е да се наложи да изпълниш някаква задача

В първите секунди едва ли ще се трябва да питаш въпроси или пък да доказваш уменията си, но пък определено от теб ще се изискат отговори. И колкото и да си напрегнат е много важно да се опиташ те да звучат уверени, структурирани и смислени. Жестовете, също, са от голямо значение. Не размахвай ръце като луд, но и не стой твърде неподвижно. Движенията, лишени от излишна емоционалност, разбира се, ще ти помогнат да си обрисуваш визия на уверен и сериозен човек, който е честен и учтив.

Огледалце, огледалце на стената…

Помисли как ще се появяваш на срещата с бъдещия си работодател: какво ще носиш/държиш в ръцете си, дали това ще затрудни движенията ти. И, точно както едно време, отрепетирай “сцената” пред огледалото вкъщи. Защото в действителност, когато папката ти с документи внезапно падне, с първото впечатление, на интервюиращия за теб, ще се случи същото. Освен това, постарай се да си навреме, както и да изключиш звука на телефона си.

как да създадеш перфектното CV - интервю за работа works

Гледал ли си филма Адаптация?

Като цяло животът ни се състои от постоянни срещи. Анализирай как реагират хората, които срещаш за първи път. Обърни внимание на държанието им, изражението на лицето, последващото поведение – и си прави изводи. В крайна сметка потенциалният работодател е човек, с когото се… срещаш. Просто това рандеву има засилен кариериерен и паричен интерес. Следователно, не изпускай от поглед нито една дреболия.

Абонирай се за редовни актуализации и достъп до първокласно съдържание.